úterý 25. dubna 2017

Časopisy

Sluníčko
bylo plné krásných obrázků, básniček a pohádek.

Mateřídouška
byla pro starší děti, které už uměly číst. Příběhy, básničky a obrázky doplňovaly i různé tvůrčí aktivity. Měla jsem třeba vystříhané figurky, ty se přilepily na špejli a hrálo se s nimi divadlo. Ráda jsem četla příběhy, kdy byla část slova nahrazena obrázkem - například ka(obrázek psa)ník.
V časopise vycházel i kreslený komiks s rezatým kocourem Vavřincem, pejskem Otylkou, kozlíkem Spytihněvem a prasátkem Mojmírem, vždycky jsem se těšila na další číslo:-)

Sedmička pionýrů
V tomto časopisu jsem luštila své první křížovky. Na konci býval text, akordy a noty některé z populárních písniček té doby.

Mladý svět
Měla jsem to štěstí, že v trafice prodával manželský pár z naší obce a že mi časopis, jako "VIP" zákazníkovi, zakládal do desek. Běžně se časopis skoro nedal koupit.

Týdeník Rozhlas
Doma jsme hodně poslouchali rádio, v naší schránce se pravidelně objevoval výše uvedený týdeník, byl v něm program jednotlivých stanic i různé příspěvky. Myslím si, že na zadní straně byl i program televizní.

Vlasta
Tento časopis jsem měla velmi ráda a vždy ho celý přečetla. Dokonce jsem zrealizovala i některé návody v něm zveřejněné.  Moc se mi líbily fotografie pěti generací žen jedné rodiny:-)

Eva
Mamka odebírala časopis o pěstování krásy moderní ženy, byl ve slovenštině a ráda jsem ho četla. Byly v něm i  rozkresy módních střihů vlasů, rady týkají se péče o pleť, cvičení.....

Dievča
byl opět slovenský módní časopis pro mladé dívky, včetně střihové přílohy.

Móda
Slovenský módní časopis včetně střihové přílohy

Žena a móda
byl český časopis opět se střihovou přílohou.

Praktická žena
obsahovala návody na pletení, háčkování, vyšívání a občas i jiné ruční práce jako drhání, paličkování, batiku.....i dnes se dá podle starých čísel aktuálně tvořit:-). Byly tam i návody na cvičení, recepty na zdravou stravu....

Dorka
byla slovenská, více zaměřená na různé druhy vyšívání a vytváření sezónních dekorací. I zde byla část věnovaná vaření, péči o domácnost.....

Klasické noviny jsme neodebírali, ale byl možný výběr - Rudé právo, Zemědělské noviny, Lidové noviny a Mladá fronta - snad si to pamatuji dobře.

Sehnat časopisy v předplatném bylo velké štěstí, počet výtisků byl omezený a zájem velký. Kdo měl známé v trafice, mohl se domluvit a požadované časopisy či noviny mu zakládali na jméno do desek. Jinak musel zkusit štěstí a trafiku navštívit velmi brzo ráno.

Noviny mám spojené s mytím oken, používali jsme je k leštění skel. Byli měkké a tiskařská barva prý pomáhala k většímu lesku. Používala jsem je ještě nedávno, ale dnes dávám přednost utěrkám z mikrovlákna. 


Děkuji všem, kdo napsal komentář k předchozím příspěvkům, jsem ráda, že vzpomínáme společně:-) Položím Vám další otázku: Jaké zkušenosti či oblíbené časopisy jste měli vy?

3 komentáře:

  1. Já jsem si kupovala Mateřídoušku a pak Sedmičku a později Mladý svět. Ještě nyní jsem našla pár Mladých světů, při likvidaci časopisů doma. A maminka si kupovala Vlastu, tu jsem měla taky ráda. A Tatínek kupoval Domov a Bydlení. Myslím, že se tak časopisy jmenovaly. A pak mu známí z NDR vozili Wohnung a takové ty silné katalogy z obchodáků, ty jsem si ráda prohlížela, protože v nich byly věci, které se u nás nedalo v tu dobu sehnat. Třeba jsme s tatínkem obdivovali krásný nábytek dřevěný a nebo barevné vzorované tapety. U nás v rodině se vždy i hodně četlo a v obývací stěně se časopisy v uzavřené skřínce dlouho schovávaly.Noviny naši kupovali také, lae ty mne jako dítě nezajímaly, ale byla to myslím Mladá Fronta. Taky asi, aby bylo co dávat pod třísky na zátop...A okna jsme s nima čistily s mamkou také... později pak jelenicí.Ještě si vzpomínám že občas jsem si půjčovala v knihovně " čtyřlístky" časopisy pro děti.

    OdpovědětVymazat
  2. Já to měla jednoduché, mamka byla vedoucí trafiky :-)) Přečetla jsem si všechno, ale Sedmičku tu mi kupovala :-)) Vlastu měla ráda babička, taky se mi líbily fotky pěti generací :-) a babička měla ještě ráda Naše rodina, když jsem vyklízela kozí chlívek, tak jsem dostala 1000 kč za papír :-)) Dědeček to měl krasně svázané :-))

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem byla zase fanynkou Ohníčku, kolik dopisovacích kamarádek jsem si v něm našla :-)

    OdpovědětVymazat